lördag 11 oktober 2014

Lördagstema: HÖST

Äntligen, utropar Fru Filifjonk, hösten är här!
Ett sådant förnämligt lördagstema kan hon inte låta sig gå förbi.
Den krävande, kvävande, förtryckande sommaren är äntligen över, nu är det höst.

Hösten har lika många, om inte fler ansikten än sommaren, än är den krispigt klar, med hög blå himmel, klar luft, starka färger. Natten kommer med en antydan till bett i temperaturen. Frun får spänst i stegen, efter sommarens heta, dammiga traskande.
Än är den mild, dov, dämpad, med färger som lyser oväntat i den fuktiga luften. Nattens dimma kommer smygande, lindar sig runt bruna trädstammar, tvättar de gula bladen rena från dagen och öppnar mystiska dimensioner genom gatlyktornas lysande portaler. Allt är förlåtande, inget är krav.

Hösten låter dig vara den du är, som du är. Du behöver inte längre förställa dig, vara somrigt glittrande och glad. Hösten har inga måsten, du behöver inte vara smal, på gång, upptäcka nya smultronställen, stå ute i myggkvällen och svedja maten.
Du får gärna beöska höstens skogar och se om det kommit nån svamp. Om du vill.
Du behöver inte rensa, röja, kratta, klippa, bräka och bråta trädgården. Den får vara ifred och bli mystisk, slipper bli utfläkt till allmän beskådan och bedömning.
Du behöver inte vara utomhus. Men du får. Om du vill.

6 kommentarer:

  1. Va! Kommentaren försvann?! Googlemonstret käkade upp den!

    SvaraRadera
  2. Men mitt klagorop kom fram. Hmmm... hur funkar detta egentligen? Ijenklien??
    I alla fall skrev jag ungefär såhär att jag verkligen gillar den Filifjonkiska definitionen av hösten. Mycket poetisk och helt i överensstämmande med min uppfattning. Kravlös, tillåtande, ja till och med förlåtande. Vacker i alla väder.

    Men kommenterandet kommenterade jag också. Googlekontot har jag inte använt sedan jag tog mina första stapplande steg på nätet, så nu fick jag sparka liv i det igen.
    Funnes det möjligen möjlighet att lägga till en kommentarskategori där man kan identifiera sig med e-post och url? Så gör jag på många håll, men inte här, för det alternativet hittar jag inte.

    SvaraRadera
  3. Det kanske är därför jag gillar sommarstugan med äng, utedass och bara kallvatten i kranen. Man KAN inte uppfylla några krav där. Bara vara och jag älskar det! Skönt att hösten är så desto mer och den slår nog sommaren i vackerhet, vad gäller färgprakten i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Applåd för denna text! Tack! Kul "se dig" igen.

    SvaraRadera
  5. Härlig hösttext! Precis vad jag också känner... jag älskar hösten :)

    SvaraRadera
  6. Visst är hösten härlig och kravlös, som du skriver. Jag har alltid älskat hösten. Både den första, smått varma med blå himmel, men kanske än mer den höst som kommer därefter, med mer vind och deffinitivt fler färger och tillslut den sista härliga delen; den mörka, regniga och "burriga".

    SvaraRadera